Home
Chernihiv
Education
Safety lessons
International
Community
Humor
About us
Forum
March 2003 - №3 Archive
Освіта проти СНІДу
(практичне заняття підготовлене за матеріалами книги
Хелен Петрозола "У здоровому тілі - здоровий дух")

Мета:

  • вивчити шляхи передачі ВІЛ-інфекції;
  • навчитися розуміти, як ВІЛ впливає на організм;
  • прищеплювати позитивне ставлення при спілкуванні з ВІЛ-інфікованими;
  • обговорити, як помилкові чи неточні припущення про людину збільшують ризик зараження ВІЛ.

Обладнання та матеріали:

  • шкільна дошка;
  • крейда;
  • статистика про ВІЛ/СНІД, написана на плакаті (дані ЮНЕЙДС):
    • Щодня 16 000 чоловік в усьому світі заражається ВІЛ-інфекцією.
    • Більшість ВІЛ-інфікованих - молодь віком від 10 до 24 років.
    • Україна посідає перше місце в Європі за швидкістю поширення ВІЛ.
    • На початок 2001 року в Україні офіційно зареєстровано 39752 ВІЛ-інфікованих.
    • Передбачається, що фактична кількість ВІЛ-інфікованих в Україні -250 000. Більшість не знає про свою хворобу.

Хід заняття

1. Позитивний початок. Почніть це заняття наступним висловлюванням: СНІД - це серйозна проблема в нашій країні, і я можу зробити щось для її вирішення. Поясніть, що учасники повинні пам'ятати про це під час заняття і, що ми повернемося до нього наприкінці уроку.

2. ВІЛ/СНІД-потяг: щоб краще збагнути ВІЛ/СНІД, ми звернемося до наступної аналогії.

Уявіть, що наше здоров'я - це потяг, що йде довгим шляхом. Коли людина заражається ВІЛ, його/її вагон переводять на інший, більш короткий шлях. Коли ви досягнете кінця шляху, це значить, що у вас - СНІД. Тільки за двома показниками ви можете довідатися, наскільки швидко ви досягнете кінця шляху. Кількість ваших лімфоцитів (а саме тих з них, що борються з інфекцією) свідчить про те, скільки вам ще залишилося до кінцевої станції - СНІД. Чим меншою залишається їхня кількість, тим ближче ви до СНІДу. Ваш ступінь захворювання (наскільки вірус поширився в організмі) символізує швидкість руху вашого потяга. Чим серйозніший ступінь захворювання, тим швидше наступить СНІД. При СНІДі ваш вагон наповниться небажаними пасажирами - інфекціями, яким ваш організм не зможе протистояти. Перевірте, чи всі зрозуміли це пояснення. Попросіть бажаючого повторити його, використовуючи цю ж аналогію. Інші учасники можуть допомагати йому/їй при переказі.

3. Основи ВІЛ/СНІД. Поясніть, що потрібно для того, щоб заразитися ВІЛ:

  • ви повинні безпосередньо контактувати з однією з чотирьох рідин тіла, що можуть переносити ВІЛ. Ці рідини - кров, сперма, вагінальна рідина і грудне молоко;
    та
  • ці рідини повинні мати канал входу в організм. Зараження може відбуватися через поріз, виразку або через порвані зв'язки чи мембрану, що находяться у вагіні, на голівці пеніса, в анусі, у роті, на очах чи у носі.

4. Моє здоров'я в моїх руках - нагадайте учням про ВІЛ/СНІД на прикладі потяга. Назвіть час між переходом на інший шлях і прибуттям на кінцеву станцію СНІД "інкубаційним періодом", відзначивши, що час, поки ВІЛ переходить у СНІД, може бути різним. У середньому СНІД настає через 8 -10 років після зараження ВІЛ, але наш стиль життя може сильно вплинути на тривалість цього періоду. Розділіть учасників на дві групи і попросіть їх перерахувати все те позитивне, що може робити ВІЛ-інфікований, щоб зберегти своє психічне, емоційне і духовне здоров'я. Дайте групам можливість обмінятися ідеями. Враховуйте наступні аспекти:

  • вживати здорову їжу;
  • відпочивати достатню кількість часу;
  • не курити цигарки та марихуану (остання послаблює імунну систему);
  • не вживати алкоголь;
  • не заражатися ВІЛ повторно через ризиковану поведінку (повторне зараження ускладнює захворювання);
  • проводити час із друзями та у колі своєї родини;
  • щодня вживати вітаміни.

Чи відрізняються ці пропозиції від того, як ВІЛ інфіковані піклуються про своє здоров'я?

5. Взаємодопомога. ВІЛ інфікованим і хворим на СНІД потрібна турбота і підтримка оточуючих. Уявіть собі таку ситуацію: ваша сестра довідалася, що в неї ВІЛ. Вона сказала вам про свій діагноз. Вона перелякана і дуже стурбована реакцією людей. Що б ви сказали їй?

Уявіть іншу ситуацію: ваш партнер сказав вам, що інфікований. Що б ви сказали і як би вчинили? Пропозиція: викладач може зіграти роль ВІЛ інфікованого і попросити бажаючого взяти участь у рольовій грі.

6. Позитивне мислення. Прочитайте вголос статистику про ВІЛ/СНІД з плаката і попросіть учнів знову звернутися до висловлювання, з якого починалося заняття. СНІД - це серйозна проблема в нашій країні, і я можу зробити щось для її вирішення. Попросіть групу відповісти на наступне запитання: "Що саме я можу зробити для покращення ситуації з ВІЛ/СНІД в Україні?"

Як би ви вчинили?

Ви і ваша подруга Іра перебуваєте в гостях в одного з ваших спільних друзів. Іра почула, що цей друг, можливо, ВІЛ інфікований. Вона відмовляється їсти що-небудь, тому що боїться користуватися посудом у цьому будинку. Ви:
  • теж відмовляєтеся від їжі
  • запитуєте вашого друга, чи це правда, що він ВІЛ- інфікований
  • кажете Ірі, що вона поводиться дивно
  • пояснюєте Ірі пізніше, що ВІЛ не передається через столові прилади.
Рекомендована відповідь: Г

Наприкінці цього заняття привітайте учасників з тим, що вони набули знань про ВІЛ/СНІД. Попросіть їх розповісти будь-який факт про ВІЛ/СНІД і його значення кожному, хто запитає про те.

Альтернативна гра:

Гасла - це лаконічні ідеї, що стимулюють до дії. Прочитайте наступні гасла і запитайте, на що вони надихають:
Секс задоволення приносить, та й одного партнера досить.
Любов повинна породжувати життя, а не смерть.
Боріться з вірусом, а не з людьми.

Розділивши учасників на групи, попросіть їх придумати свої власні гасла про філактику ВІЛ/ СНІДу і для тих, хто заражений ВІЛ/ СНІДом. Попросіть їх написати ці гасла на плакаті і почепіть їх на стіні.
План-конспекти програми ''Освіта проти наркотиків''
Детальніше про СНІД
CopyRight © 2002, Valeriy Ryabukha Design © 2002, Pavel Los